Translate

11. 12. 2013

Čatár Vyvalín


Úryvky z knihy  
STRÁŽILI SME REPUBLIKU

Čatár „Vyvalín“ bol v podstate chudák. Lakomec a velký podivín. Zo všetkého bol vyvalený tak, že sa mu vyvalín sypal nielen z vreciek uniformy, ale aj z uší. Nikdy sa nezapájal do žiadnych prúserov, ani srandičiek. Predpisovo ustrojený, predpisové správanie, predpisové vystupovanie, predpisové informovanie nadriadených, čiže bonzovanie, no hotový robocoopeesák.
 Nikto z nás ho nemal rád a on tiež nemal zrejme v láske nikoho z nás. Podla mňa on sa nekamarátil ani sám so sebou. Jeho obvyklá reakcia
„Cóoo?“
-so spievaným ó, nikoho nenechávala na pochybách o jeho rodnom meste. So svojou podivnou chôdzou - predhrbený v predklone s nesympaticky ovisnutou a  uslintanou gambou chodil a snoril, čo by, kde na koho vyzňúral. Všetci o ňom vedeli, že je bonzák a na štábe nevedeli iba to, čo nevedel on.
Zrejme preto celú vojenčinu jazdil na osobnom UAZe a nie na náklaďáku, aby nemusel často chodiť na štáb bonzovať. To by si každý hneď všimol, lebo štáb bol zo desať metrov od Kádrovky, hneď naproti. Počas jazdy tak on mohol vyrozprávať dôstojníkom všetko, čo nasnoril a pritom mal pocit konšpiračného krytia. Úplne zbytočne, aj tak každý vedel, že bonzuje.
Teraz si uvedomujem, že vlastne ani neviem, kde spal. Bol vodič a poddôstojník, tak by mal spávať v našej izbe, ale ja si ho tam nejako neviem vybaviť. Ani neviem, kde trávil volný čas, lebo s nami ostatnými to nebolo. Napriek tomuto všetkému sme my jeho na holičkách nenechali nikdy.
Chystal sa robiť nejakú tú bežnú údržbu na svojom aute a snažil sa s ním vycúvať na rampu s montážnou jamou. Keďže nemal kamaráta a ani on nikomu kamarátom nebol, nemal mu kto ukázať, či cúva správnym smerom. Musel si zakaždým poradiť sám, lebo nebol ochotný ani nikoho o túto službu požiadať. Cúval teda sám bez pomoci a vyklonený z dverí auta si kontroloval smer, aby s UAZom neskončil v montážnej jame.
Vždy mu to trvalo hodný čas, lebo niekolkokrát musel opakovať nájazd na rampu, aby sa správne trafil. Keď už konečne dostal zadné kolesá nad montážnu jamu a ani jedno z kolies mu nad ňu nevytŕčalo, nemal ešte vyhrané. Bolo treba aj predné kolesá dostať do stredu nad jamu a potom ešte zopár metríkov rovno cúvať. Väčšinou sa mu to aj podarilo, síce s neskutočnou námahou, ale nikoho k tomu nepotreboval. Viackrát musel vystúpiť z auta, klaknúť si na koleno a skontrolovať, ako sa jeho záležitosť vyvíja.
Zrejme bol už spokojný, že jeho auto má správny smer, že smeruje stredom rampy, ponad montážnu jamu a on je výborný samostatný vodič, preto smelo cúval ďalej. Hop a hop, auto sa dvakrát zhuplo a on aj s jeho autom padli jedným kolesom do jamy. Ako sa vraví, že hlúpi majú šťastie, tak zostal visieť na okraji montážnej jamy na náboji predného kolesa. Bola to sakramentská náhoda, že nepadol úplne na dno jamy, alebo na bok auta.
Vyvalený čatár „Vyvalín“ vyvalil sa z auta a vyvalene hladí na vyvalený UAZ a neverí,  čože sa to jemu stalo. Auto nahnuté ako v americkom filme nad priepasťou, ibaže sa neknísalo. Ako v zlom scenári jeho osud visel iba na malom válcovitom telese v strede kolesa.
Nikto z nás sa mu nesmial a aj keď najradšej by sme ho nechali, nech sa v tom poriadne vymácha, začali sme riešiť, čo s tým. Nikto z nás netúžil po mimoriadnej udalosti a následných dôrazných kontrolách z brigády.
Nakoniec padlo rozhodnutie. Žiadny žeriav a žiadne hevery, ale pomalou jazdou po náboji sme nešťastný UAZ zvesili z hrany montážnej jamy a bez najmenšej ujmy na vozidle, zachránili kožu bonzákovu. Táto udalosť čatára „Vyvalína“ zásadne zmenila. Úplne sa uzavrel do svojho divného sveta.


Informácie na mail adrese:

Žiadne komentáre: