Translate

11. 12. 2013

ON LINE


Úryvky z knihy  
STRÁŽILI SME REPUBLIKU

Oficiálne sme okrem počúvania erárneho rádia v politickovýchovnej miestnosti mali dovolené počúvať aj erárne platne na rádiogramofóne. Magnetofón nie! Magnetofóny boli prísne zakázané. Na pásku magnetofónu sa totiž dalo nahrať čokolvek. Čokolvek, čo by mohlo ohroziť našu politickú výchovu a nedalo by sa pri kontrole, len tak pohladom, kontrolovať, čo je na páskach nahrané.
            Zato platne to bolo niečo iné. Každá platňa mala etiketu, z ktorej bolo jasné, kde bola vyrobená, aj čo je na nej nahrané a tak sa platne dali pri každej sobotňajšej kontrole velmi rýchlo a účinne kontrolovať.
            Po dlhej, niekolko týždňovej, stále sa opakujúcej, dotieravej diskusii s velitelom a politrukom, som dospel do štádia, že som mohol na rote mať aj vlastné platne. Podmienky boli jasne stanovené. Platne môžu byť len zo štátov Varšavskej zmluvy, čiže zo štátov, v ktorých tak ako u nás, prebiehalo budovanie šťastnej budúcnosti socializmu.
            Čo sa týka budovania šťastnej budúcnosti socializmu, bola sranda, že stále dookola nám slubovali komunisti šťastnú budúcnosť napriek tomu, že nedokázali vyriešiť ani našu nešťastnú prítomnosť a najviac ma bavili ich transparenty o tom, ako vrhajú všetky sily za splnenie záverov ich zjazdov. Len som nikdy nechápal, odkial zobrali sily na splnenie záverov nového zjazdu KSČ, keď už všetky sily minuli pri vrhaní sa do splnenia záverov zjazdu predošlého.
            Pri riešení otázky technologického postupu, ako dostať moju civilnú zbierku kapitalisticky nepriatelských rockových gramoplatní do socialisticky vojenských péesáckych kasární, ma napadol aj variant, že by sa na originálne zahraničné platne nalepila etiketa z ludoviek a dychoviek, ale kapitalistická rocková platňa stála pol mesačného platu socialistického lekára a takto znehodnotená by sa už nedala predať na čiernom trhu ďalej. Kapitalistický časopis Metal Hammer sa predával za polmesačný plat socialistického robotníka a to bez stredového posteru - štvorstránkového plagátu, lebo ten sa predával za takú istú cenu samostatne.
            Na koncerty kapitalistických rockových skupín sme museli chodievať do Budapešti, lebo u nás v Československu sa nič také diať nesmelo. V Maďarsku bol komunizmus mierne uvolnenejší, veď sa s nimi aj v Päťdesiatomšiestom poriadne porátali a dali Rusom aj komunistom jasne najavo, čo si o nich Maďari myslia.
            U nás bolo najväčším odvazom enderácky televízny program „Ein kessel buntes,“ v ktorom občas vystúpili umelci zo západu a bolo vidieť polonahé tanečnice. Tu občas vystúpil aj herec a všeumelec Dean Reed zvaný Červený Elvis, ktorý snáď ako jediný na svete emigroval zo západu na východ a z rodných Spojených štátov sa presťahoval do NDR.
            Keď po jednom koncerte z Budapešti pašoval môj východoslovenský brat zo Sniny výtlačok Metal Hammeru, ktorý bol pre komunistov tak nebezpečný, že bol zakázaný, tak sa celý vystrašený potil ako keby pašoval vrece heroínu.
            Nechápal som postoj predstavitelov socialistického proletariátu k predstavitelom kapitalistického proletariátu, veď všetci rockeri pochádzali z proletárskych vrstiev. Možno to bolo v dôsledku záverov zjazdu Kominterny - tretej internacionály, ktorá dospela k názoru, že proletariát na západe stratil v dôsledku blahobytu svoju revolučnosť. Zato revolučnosti v socialistickom proletariáte bolo habadej, lebo nám chýbal ten blahobyt, v dôsledku ktorého by sme ju boli bývali stratili.

            V kasárňach som teda mohol mať len gramoplatne socialistické a svoje civilné kapitalistické som musel nechať doma a čakať, kým sa vrátim z vojny a zase si ich na plné pecky pustím. Môj hudobný diapazón sa tým zrazu rozšíril o nahrávky českých, polských, maďarských a dokonca enderáckych rockových skupín.
            Dovtedy bolo nemyslitelné, aby som JA s rozhladom hejslováka počúval nejakých Maďarov a dnes je jedna z mojich velmi oblúbených skupín - skupina Lokomotiv GT. Ich dvojalbum Loksi, ktorý som si kúpil na vojne, stále vlastním a s údivom už tridsať rokov počúvam, lebo je neuveritelné, ako tá nahrávka dodnes moderne znie.
            Doporučujem vypočuť, ale po sediačky, aby ste napadli z nôh na prdel, moji synovia milí. Však dvaja z vás máte aj maďarskú krv a tej reči, na rozdiel odo mňa aj rozumiete.

            V tom niekto priniesol z domu informáciu, že jedno z Bulharských vydavatelstiev vydalo LP platne z nahrávkami Deep Purple a Led Zeppelin. Ty brďo! To bola vec! Okamžite boli všetci vodiči zaúkolovaní, že pri každej jazde bude ich jedinou a súčasne najväčšou povinnosťou pátrať, hladať, stopovať, objaviť a hlavne zakúpiť najhladanejšie platne v PS – Pohraničná Stráž.
            Od tých čias v nedelu, keď všetci dôstojníci boli doma so svojimi rodinami a v kasárňach vládli staré kusy, diali sa na našej izbe časté rockotéky. Bulharské LP platne síce zneli ako z ampliónu, ale to nám vtedy bolo šumafuk. Aby Deep Purple mohli zahrať svoj „Fireball“, leteli naši mladí, ako horiaca gula, do politickovýchovnej miestnosti priniesť ukoristené gramorádio. A keď Led Zeppelin zahrali „Stairway to heaven“, stúpali sme schodami do nie jedného, ale do siedmeho neba.
Ležiac s vyloženými nohami, pofajčievajúc, sme sa oddávali spomienkam na civil, v ktorom sme si užívali rockové koncerty a dedinské rockové zábavy. Spomienkam, ako sme na ramenách nosili kazetové magnetofóny vypeckované tak, že reproduktory nehrali, ale chrčali. Ako keď si Noddy Holder, spevák skupiny Slade, pri živom koncerte grgol do mikrofónu, išli sme sa za tou nahrávkou potrhať.
Bol som ochotný cestovať stovky kilometrov od Bratislavy, aby som ju získal. Kdeže You Tube a Facebook. To sú šunty! Za naších čias sme si to užili se vším všudy direkt drive on line. Pri nahrávaní z kazeťáku na kazeťák sme pofajčili, pokecali a pekne vyprášili nejakú tu kamarátovu sestru, alebo jej kamošku.
To bolo ON LINE!


Informácie na mail adrese:

Žiadne komentáre: