Translate

11. 12. 2013

Polovodič


Úryvky z knihy  
STRÁŽILI SME REPUBLIKU

Preto, že som sa v civile vykašlal na zväzarmovský vodičský preukaz na nákladné autá, jazdil som na začiatku péešky vo výcviku iba na UAZoch a GAZoch. Keď už velitel našej  čaty mal toho akurát plné zuby zaumienil si, že ma osobne naučí jazdiť na tom strašne velkom, hrkotajúcom obrovi, akým sa mi Praga V3S - vetrieskou volaná, zdal. Nasadol  som teda do kabíny vysoko nad zemou roztrasenej a rozpálenej vetriesky.
Šaltrpáka sa mykavo kyvotala od nepravidelných otáčok motora a sem tam ma riadne švacla do nohy. Tú mi aj cez izolačnú deku pálilo sálavé teplo motora, lebo ak som chcel pridávať plyn, musel som ju mať o ňu opretú. Sparťanský volant sa triasol ako osika, ešte viac ako ja a po dlhšej jazde boli ruky vytrasené, ako baníkove po šichte so zbíjačkou. Spojkový pedál tvrdý ako by mu dali Yohynbín - preparát na erekciu a do čaju zabudli pridať brómu a brzdový pedál jak by smet, ten bol jeho bratom.
Chopil som sa volantu, stlačil spojkový pedál a zaradil som jednotku. Zaradil... No chcel som zaradiť, ale akosi zovšade sa ozývalo samé škŕkanie a chrčanie. Pustil som spojku a riadne som pridal plyn, pri pokuse znova zaradiť. Počul som to tak robiť iných vodičov, ktorí jazdu na vetrieske zvládali. Podarilo sa.... Podarilo sa mi vyrobiť ešte väčší šramot, ako predtým. Teoreticky som vedel niečo o medziplyne a dvojitom vyšlapovaní spojky, ale v praxi to bolo niečo iné. Synchronizácia mojich rúk, nôh s velitelskou bedňou na krku, bola na úrovni šoférskeho zárodku.
Po viacerých pokusoch sme sa predsa len z buzeráku pri zámočku pohli. Bolo to síce prískokmi vpred, ale išli sme. Neviem, akým zázrakom sme prešli murovanou bránou, tak aby sme minuli oba rohy starodávneho muriva bez ujmy a už sme sa valili na cestu prvej triedy, ktorá prechádzala hneď popred zámockú bránu.
            Už hodnú chvílu sme sa po nej rútili šialenou rýchlosťou so stále zaradeným prvým rýchlostným stupňom. Nadišiel čas preradenia na dvojku, ako mi prikázal velitel. Čo sa týkalo mňa, bol som spokojný aj s jednotkou.
„Šialená rýchlosť, šialená cesta,
šialená mašina, hrkoce jak besná,
rútime sa jak šialení a ja mám zrýchliť.
 Na dvojku! Čo by ten nechcel! Ma poser!“
-žundral som si sám pre seba. Ešteže do obrátok vytočený motor reval tak, že velitel by to nepočul ani keby som kričal.
            Pojal som sa teda preraďovať. Stlačil som spojkový pedál a snažil som sa, vytreštene pozerajúc von pred vozidlo, našmátrať radiacu páku. Nebola však nikde v kabíne, teda aspoň som ju nikde nemohol nájsť. Sklonil som preto hlavu a začal som sa rozhliadať, kde to vlastne zastrčená je. Nájduc šaltrpáku som sa pokúsil zaradiť dvojku a so stále sklopeným pohladom stále sklonenej hlavy som stále kontroloval správnosť smeru pohybovania pákou.
            To už vydesený velitel, za strašného šramorachotenia prevodovky, ležal cez celú kabínu na motore a siapal sa mi po volante. Rútili sme sa protismerom v ústrety nádherne pomalovanému kamiónu zahraničnej značky, smerom priamo do rodinnému domu. Strhol mi volat, lebo na brzdu nedosiahol a len tak-tak sme sa vyhli búračke, skončiac v priekope pred domom.
Mierne potlčený velitel si potom sám sadol za volant a doviezol mňa nepotlčeného, keďže on mi bol airbagom, naspäť do kasární. Vyhnal ma z kabíny vetriesky a ešte velmi dlho rozdýchaval svoj nerozvážny pokus o moje vycvičenie za špičkového vodiča Pohraničnej stráže.


Informácie na mail adrese:

Žiadne komentáre: