Translate

11. 12. 2013

Černej bobr


Úryvky z knihy  
STRÁŽILI SME REPUBLIKU

Jazdenie UAZom s dôstojníckou osádkou nebol až taký velký odvaz. Nedialo sa v skutku nič výnimočné. Perfektné ustrojenie na mne strážili nielen samotní dôstojníci, ale aj mazáci. To malo za následok, že som chodil ako zo škatulky a tým som si vyslúžil priazeň velitela práporu, ktorému som robil osobného vodiča, čo sa mi neskôr v mojej prúserárskej kariére hodilo.
S UAZom som vykonával aj službu pohotovostného vozidla. Znamenalo to, že dozorný dôstojník práporu, ktorý mal zodpovednosť za celé kasárne, si mohol nechať pristaviť vozidlo a ísť na kontrolu strelnice, prasečáku, alebo muničáku. Mnohí dôstojníci zneužívali tieto jazdy na rôzne rodinné nákupy. No náš velitel, major „Koura“, nie. Ten mal iné zábavky.
Vlastnil manželku a malú dcérku, ktorá mala hlas chraplavý, ako starý drevorubač. Keď na mňa prehovorila prvýkrát svojím baritónom Joe Cockera, nedokázal som skryť svoj úžas. Jedného víkendu ju doviedol do kasární v ružových šatičkách, aké nosia ruské baleríny a keď si v nich sadla v autodielni do kýbla s vazelínou, oprašujúc jej zamazané šaty, hovoril:
„To nám zase dneska maminka dá“.
            Nie som si istý, či mu za toto jeho stará naozaj aj dala.

Jeho manželka bola hodne veselej povahy, veď pracovala ako kelnerka v miestnej putike a po odchode svojho manžela do služby, poväčšinou zavítala do niektorej krčmy akejkolvek cenovej skupiny a tu sa oddávala rôznym hrátkam s domorodými lesákmi.
Preto sa majorovou najčastejšou zábavkou so služobným autom stalo hladanie manželky od krčmy k putike.  Keď už objavil, v ktorej cupárni sa v tú noc zabáva, jazdili sme na výjazdové kontroly manželkinej prítomnosti a stupňa jej rozjasanosti.
            Ďalšou súčasťou povinností pohotovostného vozidla bolo vozenie mazákov a suprákov od Kádrovky k autoparku do kina na mazácky film. Mazácky film bola koláž - no teda skôr zlepenec z úryvkov rôznych filmov, pozliepaný zo všetkých filmov, ktoré sa kedy do kasární dostali a objavila sa na nich akákolvek zaujímavá nahá ženská časť tela, alebo akt milovania. Prírastky k filmu pribúdali rad radom v nezmyselných sekvenciách v poradí, v akom tie filmy do kasární prišli. Prosto sa vždy na koniec mazáckeho filmu prilepila najnovšia časť s erotikou a bolo.
            Raz dorazila do kasární nová ruská rozprávka, v ktorej sa kúpajúca nahá princezná v jazere znenazdajky otočila na chrbát a spod hladiny rozprávkového jazera plného nádherných lekien sa spoza tŕstia vyloupnul nádhernej černej bobr, ktorý jej sedel presne tam, kam sa všetci vojaci v nabitej kinosále pozerali.
Mladí to však videli iba raz, lebo akonáhle premietač začul v sále plnej bažantov vzrušené výkriky mužstva, zbystril pozornosť a po zistení, že do kasární dorazil ďalší diel mazáckeho filmu, túto časť filmu okamžite vystrihol a prilepil k Volarskej koláži – k nášmu mazáckemu filmu. Márne sa bažanti opätovne tlačili do preplnenej kinosály, úchvatného čierneho kocúra zakusnutého do podbruška ruskej princezny už nikdy nevideli.
To vidieť odvtedy mohlo iba oko mazákovo, lebo taká porádná černá baranica, akú mala ruská princezná, zrejme asi, aby jej na Sibíri cica nezamrzla, by mohla bažantom dych vyrážať. Toto bol jediný úsek z celého filmu, ktorý si pamätám, lebo ten jediný trval dlhšie ako sekundu.
Premietanie mazáckeho filmu bola vždy velká udalosť a tak sa k nemu aj pristupovalo. Napriek tomu, že film trval iba niečo okolo pätnásť minút, zúčastňovali sa ho všetci mazáci a supráci, ktorých ku kinosále pohotovostné vozidlo privážalo a aj odvážalo. Ako mladý som film nikdy nevidel aj napriek tomu, že som ich do kinosály zvážal. Tej cti vidieť to skvostné dielo péesáckej kinematografie sa mi dostalo, až po odchode našich suprákov, keď sme my postúpili  do stavu mazáckeho.


Informácie na mail adrese:

Žiadne komentáre: