Translate

10. 12. 2013

Jazda smrti


Úryvky z knihy  
STRÁŽILI SME REPUBLIKU

Na svoju prvú, naozajstnú, samostatnú jazdu ako hrdého vodiča Pohraničnej stráže, nikdy nezabudnem. Vyfasoval som jazdu z Volar na velitelstvo brigády do Sušíc, do Sušice ako hovorili starí Šumáci.  Mal som odviesť nášho nadpráporčíka a ešte dvoch dôstojníkov na školenie. Aby sme do Sušíc dorazili včas, odchod bol naplánovaný na velmi skorú rannú hodinu. Pristavil som teda auto pred rotu a čakal na pasažierov.
Ako tak sedím v naštartovanom aute a čakám, začalo mi od stále pribúdajúcej vlhkosti z vnútornej strany zamŕzať predné sklo. Vtedy som však netušil, od čoho to prekliate sklo mrzne. Konečne pristúpili aj ostatní pasažieri, major „Tylák“ i major „Pacička“ a pohli sme sa k cielu. Pristúpením ďalších osôb ale začalo predné sklo zamŕzať ešte viac. Čím viac sklo auta zamŕzalo, tým som menej videl na cestu predo mnou.
Pokial som bol na nočnej ceste iba sám, ako tak som niečo videl. Podarilo sa mi nechtami urobiť malý priezor, taký ako z tanku a ten som prácne udržiaval v priehladnom stave. No keď premávka pomaly hustla a protiidúce autá osvetlili predné sklo môjho auta, nevidel som ani prd ani trt.
Do tejto nervy drásajúcej situácie ešte náš nadpráporčík, držiac sa oboma rukami predného madla na prístrojovej doske, každú pol sekundu reval.
„Pomalu vojáku!
Pomalu!“
Už aj tak sme išli ledva krokom, lebo som skutočne nič nevidel a pred nami dobrá stovka kilometrov, čo som vtedy ale chvalaosudu nevedel. Nevedel som ani kadial ideme. Nevedel som nič o kopcoch, roklinách, zrázoch, prudkých zákrutách a strašidelných stúpaniach a ešte strašidelnejších klesaniach a to všetko na ceste úzkej ako vo filmoch o bojoch so Sudetskými Nemcami.
Keď som na spiatočnej ceste, počas nádherne slnečného dňa videl to všetko kadial som šiel,  od strachu sa mi stiahol žalúdok a ruky aj kolená sa mi triasli, ale nie od zimy. Nechápal som, odkial sa vzalo tolko zákrut, kopcov a prudkých zrázov, kolko ich bolo na tejto úzkej cestičke. To u nás v Bratislave som také nikdy nič nevidel. A zima! Zima tu bola taká, ako vo  filme o úteku zo Sibíri. A snehu! Snehu tu bolo miestami až nad hlavu, že nebolo vidieť ani strechy áut v zákrutách. Ani toto sme v Bratislave nikdy nemali.
Pred nami je teda ešte hodný kus Jazdy smrti, ktorá nebola, že rýchlo a zbesilo, ale zbesilo pomaly, s nováčikom za volantom, ktorý to evidentne nezvláda a kričiacim velitelom vozidla, ktorému sa dnes už ani trošku nedivím. Prežil tolké roky v službe a každoročne zažíval zbierku takých expertov, akým som bol i ja, ktorí nemali ani potuchy o jazdení na snehu a lade. Ktorí netušili, že UAZ má žalúzie pred chladičom, ktoré stačí potiahnutím za páku pod prístrojovou doskou zatiahnuť, aby chladič menej chladil a kúrenie stíhalo. Ktorí netušili, že ak nestačia ani žalúzie, použije sa dečka na chladič. Nič, nič, nič! Netušil som nič o tom všetkom a ani nás to nikto v tých všetkých špeciálnych vojenských kurzoch a školách nenaučil. No! Boli sme vycvičení ako lusk! Lepšie ako Stoprvá výsadková, alebo Easy Company zo seriálu Bratstvo neohrozených.
            Do východu slnka sme sa pomaly predierali nocou k cielu. Keď vyšlo slniečko
a oprelo sa o predné sklo, lady povolili a už som aj poriadne na cestu videl. Uvolnila sa i nálada v aute a tak som si od majora „Tyláka“ vypočul jednu zo starých polovníckych príhod.  Všetci dôstojníci v našich kasárňach boli zrejme aj polovníci a tak takýchto príhod mali na každú cestu habadej.

            Na Šumavu chodili často polovať polovníci z prehnitého kapitalistického Nemecka a je len samozrejmé, že platili nepriatelskými valutami, ktoré sa vždy hodili na nákupy v Tuzexe. Polovnícke združenie malo jedného výborného, dlhoročného nemeckého klienta, ktorý chodil na Šumavu pravidelne polovať. Už mal v zbierke všetky trofeje, aké si len zo šumavskej fauny zmyslel, ale zatúžil po medveďovi. Márne mu polovníci vysvetlovali, že na Šumave medvede nežijú, ale on stále len tu svoju. Medveďa, medveďa a medveďa.
Polovníci teda, s vidinou tučného zárobku, zohnali starého vyslúžilého medveďa z cirkusu, ktorý už bol na utratenie. Ubytovali ho v maringotke neďaleko krmelca, kam mu každodenne prichystali žrádlo. Pravidelne ho, približne v ten istý čas, vypustili a dali sa mu tam nažrať. Keď už bol medveď naučený na dochádzku ku krmelcu, pozvali Nemca na polovačku. Usadili ho na miesto, odkial bol výborný výhlad s informáciou, že denne sem dochádza starý medveď utíšiť svoj hlad.
V osudný deň, teda ako vždy, vypustili polovníci medveďa a ten sa vydal na cestu, ku svojmu žrádlu. Idúc ku svojej každodennej porcii, naďabil cestou na lesné robotníčky, ktoré klábosiac lesným chodníkom tlačili svoje bicykle. Tie, keď zbadali medveďa, odhodili bicykle, vzali nohy na ramená a utekali kade lahšie. Medveď zbadajúc bicykle ihneď si spomenul na svoje staré cirkusové číslo. Vysadol na jeden z nich, aby sa ku krmníku doviezol. A bolo po kšefte!

Medveď má krátke nohy a nikdy sa nemôže voziť na ludskom bicykli, ale napriek tomu som miloval tie ich povídačky z polovačiek, ktoré boli rovnako tak neskutočné, ako boli naše príhody z vojny neuveritelné. Pri nich by aj zrkadlo Alenky z ríše divov prasklo od údivu, Guliver by neveril a Barón Prášil by navždy prestal trepať.

Po návrate z Jazdy smrti, poučený zážitkami, som niekde našiel velký kus oranžovej umelej hmoty. Z nej som potom vyrezal predný panel cez celú mriežku chladiča môjho UAZu, aby mi nebola až taká zima a kúrenie stíhalo rozmrazovať predné sklo. Moja rebelsky oranžová ozdoba na zelenom pohraničiarskom UAZe vydržala iba do prvej jazdy na brigádu do Sušíc. Tu mi bola znárodnená a nahradená štandardnou vojenskou khaki dečkou, no čo už, zostal mi aspoň môj opašťok vybíjaný.


Informácie na mail adrese:

Žiadne komentáre: