Translate

11. 12. 2013

Tatratanec


Úryvky z knihy  
STRÁŽILI SME REPUBLIKU

Uháňajúc za kolónou, čo plynový pedál na podlahe stíhal, som vybehol na horizont kopca. Na korbe som mal naložené dve desiatky bažantov určených na vystriedanie jazdiacich nováčikov. Pribrzdenie pred vrcholom, aby som si mohol  podradiť pre bezpečné klesanie ma velmi rýchlo uviedlo do obrazu. Na ceste je lad a poriadne sa šmýka! Zastavil som teda na kopci a zvažoval situáciu. Kolónu som mal pred očami ako na dlani. Tiahla sa cez tri kopce a pod sebou, dolu prudkým klesaním do údolia, som mal už len dva UAZy.
Keď to prešli vetriesky a UAZy, mal by som to zvládnuť aj s Tatrou. Tatra nezná bratra a tak som opatrne na malej dvojke začal zdolávať klesanie. Napriek tomu, že som mal zaradený iba nízky prevodový stupeň, auto sa akosi rýchlo začalo sunúť dolu kopcom a čím ďalej - tým rýchlejšie. Najskôr som si myslel, že mi vyskočila rýchlosť a tak som pribrzdil a chcel som ju zaradiť späť.
Noha na brzde a idúce auto postavilo do pozoru všetky moje zmysly. Zdesenie, zrýchlený tep a v hrdle mi narástla tenisová lopička o velkosti baskedbalovej lopty.
„Čo včul?
Čo včul!
Kúrvanoha!
Čo včul?“
-v panike kričal som si sám pre seba. Noha na brzde a auto sa šmýka ako na lyžiach. Čumák Tatry sa začal v dôsledku šmyku stáčať do protismeru, tak som pustil brzdu. Niekolko tonový kolos sa rozbehol ešte viac, ale aspoň som zrovnal smer.
Panika! Panika! Panika! Vyskočiť z auta a nechať ho skotúlať dolu zrázom? Ako sa to dozvedia bažanti na korbe, že majú vyskákať von? Nijako, rozmlátia sa ako vajcia. Panika! Panika! Panika! Ešte aj tá sa zrýchlovala. Závity v hlave závitujú o tristopäťsto. Ruka na klaksón? Bude to stačiť? Pochopia autá predo mnou, že majú uskakovať? Posledná možnosť! Zatiahnuť ručnú brzdu, ruku na klaksón, krútiť volantom, blikať svetlami a k tomu brzdiť ušami. Tatra sa krútila na ceste sem a tam ako chvost Varana komodského. Ruky mi tancovali po volante, že som si ich skoro do uzla zakrútil. Zatiahnuť ručnú brzdu, točiť volantom, trúbiť, blikať, včas ručnú brzdu povoliť, trúbiť, blikať a zase ručná brzda. Kolom dokola a do toho všetkého v šialenom tempe šliapať na brzdový pedál, až pokial som nezastavil v protilahlom kopci. Ešteže oba UAZy včas spozorovali tancujúcu Tatru a uhli z cesty. Ďalší šťastný prúser za nami, odfúkol som si.
Na počiatku mi hlavou blysla aj rozprávka o tom, ako je v podobnej situácii, keď sa na snehu auto aj so zaradenou rýchlosťou šmýka dolu kopcom, najlepšie šliapnuť na brzdu, zablokovať tým všetky kolesá, zaradiť spiatočku a pridať plyn, pričom kolesá krútiace sa do protismeru auto zastavia. Pravdupovediac, na to som nenašiel ani odvahu ani gule. Toto sme si v autoparku načierno vyskúšať nemohli, ale naše tajné Žhavé kolečká s ilegálnou školou šmyku sa mi teraz náramne hodili.
Táto príhoda mala za následok ďalšiu výhodu pre Tatra klub. Keď sme uvážili, že sa šmýka a bolo by nebezpečné s Tatrami jazdiť vo výcviku, tak sme mali oklep a ležali sme na izbe, pokial ostatní inštruktori na UAZoch a vetrieskách kmitali po cestách a nad chybami nováčikov im praskali nervy a navierali krčné žily.


Informácie na mail adrese:

Žiadne komentáre: