Úryvky z knihy
STRÁŽILI SME
REPUBLIKU
Jeden
z dôstojníkov vypátral, že som vyučený automechanik a absolvoval som
výučbu v špecializovanej opravovni pre osobné vozidlá Tatra. Osobné
tatrovky boli papalášske vozidlá komunistickej strany a iných potentátov.
Všetky boli čiernej farby s vysokým leskom, samý chróm a luxus,
v iných našich autách nevídaný. Výkonný mnohoválec do „V“ dával
šialený výkon v porovnaní so štvorvalcovými škodovečkami, žigulíkmi
a moskvičákmi s obsahom nula celé nič a výkonom jedného unaveného
koňa, ktoré si mohlo dovoliť ostatné obyvatelstvo, ak vôbec malo to šťastie, že
dostali povolenie na nákup automobilu, alebo ho niekde splašili na inzerát. No
prosto jasno, čierne tatrovky boli vládcami ciest.
Pátranie onoho
dôstojníka nebolo len tak samoúčelné. Vlastnil totiž jedno také auto. Čas od
času si mohli stranícky spolahlivé kádre nejakú tú jazdenku Tatry kúpiť do
osobného vlastníctva a tak sa stalo, že jedna Šesťstotrojka sa dostala do
dôstojníkových rúk.
Keďže autíčko
bolo ojazdené, potrebovalo zavše nejaký ten odborný zásah. Preto si súdruh
dôstojník zmyslel, že mu budem jeho tatrovečku v osobnom volne udržiavať
v chode. Najlepšie cez volnú nedelu, kedy bol prístup do vojenských
dielní menej kontrolovaný a dali sa tam robiť rôzne čérnoty. Potreboval
vtedy vymeniť spojku, čo za normálnych okolností nie je až taká veda.
Keď som
prišiel k autu, motor bol už vonku. Spojkový kôš a lamela boli
namontované, len za nič na svete im nešiel naspäť nasadiť motor. Spýtal som sa
nešťastníka či vystredili lamelu, ako a čím to robili. Z jeho
pohladu mi bolo jasné, že k ničomu takému nedošlo, lebo na otázku či
použili vystreďovaciu hriadel prekvapene zodvihol obočie. Ihneď mi bolo jasné,
že žiadni velkí odborníci sa okolo toho auta nemotajú a mne sa nechcelo
svoj volný čas tráviť špinavý pod autom. To sa radšej vrátim k svojim nedelným
službám v kuchyni, lebo tam som sa aspoň najedol a napil do sýtosti.
S týmto
presvedčením som sa chytil do práce. Zobral som imbusový klúč, nasadil naň
ocelovú trubku, vložil som to do hlavice skrutky a začal ťahať. Nešťastník
si ani len nevšimol že netočím dolava, že skrutku neodťahujem, ale doprava. Po
chvíli to zachrúmalo a následne ruplo a bolo to. Kalená skrutka zostala
zalomená v spojkovom tanieri a tak som sa vrátil k službám
v kuchyni, ktoré som vyfasoval za strážnu službu.
Čo
sa týkalo áut, tak som nikdy nepochopil jednu vec. Ako je možné, že aj
komunisti aj kapitalisti využili ludský um i prácu, minuli materiál
i energiu a na jednom konci výrobnej linky vypadol Trabant a na
druhom Mercedes.
Toto
mi nikdy nešlo do gebule.
Informácie na mail adrese:
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára