Translate

11. 12. 2013

Zlomený volant


Úryvky z knihy  
STRÁŽILI SME REPUBLIKU

V autoparku bolo MMM - Mŕtve Mŕtvo Motorové, ale my sme kmitali ako namydlené fretky. Ani jedno auto nešlo naštartovať. Jediná mašina, ktorú sa podarilo naštartovať bol traktor, ktorý parkoval vo vykurovanej garáži a na jeho naštartovanie sa nemusel použiť ani štartovací vozík. To už ale do práce v kasárňach začali prichádzať prví dôstojníci a chýr o prúseri sa šíril rýchlosťou šumavskej víchrice.

S nakopnutým traktorom sa rozťahovali vozidlá v takom poradí, v akom boli potrebné pre život kasární a pre čo najlepšie ututlanie prúseru. Preto môj UAZ prišiel na rad hneď po kuchynskej vetrieske, lebo som jazdil s UAZom pre velitela práporu. 
Bol som vtedy ešte mlaďas, bez skúseností a schopností v hodnosti slobodníka. Po absolvovaní poddôstojníckej školy v letnom turnuse a celoživotným pobytom v relatívne teplej Bratislave, je nad mráz jasnejšie, že moje skúsenosti s tuhou šumavskou zimou boli na úrovni hodne pod bodom mrazu.
Sedel som už v aute a čakal, kým mi pripnú ťažné lano. Zapol som zapalovanie, zaradil rýchlosť a chytil volant a poriadne ho stisol, lebo UAZ sa už pohol dopredu a traktor ho nekompromisne ťahal do prvej zákruty oválu autoparku.  Chcel som si preložiť ruky na volante, aby sa mi lepšie točilo do zákruty, ale zrazu mi nešlo volant pustiť. Za ten krátky čas mi holé ruky na ňom primrzli a tak som ich musel od volantu s bolesťami odtrhnúť, pričom som si vytrhol velké kusy kože z dlaní. V tom strese som si dal dolu rukavice, lebo šoférovať v palčákoch sa mi zdalo nad moje umenie.
            Druhý údes nasledoval hneď vzápätí. Volantom by nepohlo ani tristo hrmených, ani sto volov a nieto ešte jeden za volantom. Zákruta sa nazadržatelne blíži, traktor ide v štýle nevidím, neslyším, ale jedu. Klaksón, na ktorý som v panike tlačil ako o život, nevydal do mrazivého rána ani ťuk a tak som sa vrútil do zákruty bez možnosti akokolvek zasahovať do riadenia auta. Strach v očiach, panika a hystéria a čo ja viem, čo ešte všetko mi dodalo zvieraciu silu a prásk. Bakelit v strede volantu povolil a rozlámal sa, no volant sa ani nepohol. To som už ale ťahaný traktorom prešiel prvú zákrutu a pokračoval v Jazde smrti tri. UAZ skákal a trhal sa, búril sa a spurnil. Všetky kolesá sa mu začali točiť,  až po neviem ktorom kolečku a nakopli sme ho až  za hodnú chvílu.
Niekedy v tom čase už do autoparku dorazil náš velitel, major „Koura“, poriadne rozzúrený vzniknutým stavom, ale zároveň značne vystrašený, nakolko to bol hlavne jeho prúser, ako velitela vodičov. Aby vzniknutý prúser čo najrýchlejšie zmizol z povrchu kasárenského, chytil sa major aktivity a poďme ho do práce.
Z autodielne nechal priniesť rozžeravenú letlampu - ohrievač na tekuté palivo, ktorou náš nadpráporčík so slovami:
„Když ten olej nahřejem,
není možný, abychom to nenastartovali“
-nahrieval namiesto olejovej vane motora vetriesky jej predný diferenciál. Nikto sa však nesmial, nikto na to nenašiel v tom obrovskom prúseri odvahu. Každý sa snažil prispieť radami a skúsenosťami, ako čo najrýchlejšie rozbehať všetky autá. Nepomáhali ani zakázané štartovacie éterové bombičky. Nepomáhalo ani „Čtení Rudého práva“, keď sa do sania vetriesiek vkladali zapálené noviny, aby motor nasával teplý vzduch a lahšie naštartoval. Na štartovacej kluke vetriesky viseli štyria bažanti a motorom ani nepohli, tak horkýže slíže dávať jej čítať noviny.
Nepomáhalo takmer nič, až do východu zubatého slniečka a poklesu mrazu na prevádzkovú teplotu zo Šumavského pekla na Šumavskú hačavicu, lebo aj keď sa auto podarilo naštartovať, boli oleje v diferenciáloch aj prevodovkách a všetky mazivá tak stuhnuté, že sa auto len s problémami rozhýbalo. Autá po naštartovaní a pokuse o jazdu vyzerali, ako keď je v nemocničnom parku vychádzka geriatrického oddelenia.
Celá  táto situácia mala však aj pozitíva, ktoré sme tú zimu počas  Polskej pohotovosti hodne používali. Niektorý zo suprákov vykoumal, že ak sa na Tatre naštartuje bufík, dajú sa tak prepojiť hadice vedúce teplý vzduch, že nebudú vykurovať kabínu, ale cez sacie potrubie budú zohrievať motor a tým umožnia jeho naštartovanie aj v krutej zime.
Druhá finta sa týkala čistenia bufíku. Čerpadlo prívodu paliva sa nechalo zapnuté a žhavenie bufíku sa zaplo o niečo neskôr. Nahromadené palivo chytilo naraz a okolie Tatry bolo zahalené do mračna sadzí nasiaknutých naftou, lebo mohutný výbuch vyčistil nielen spalovací priestor bufíku, ale aj výfuk.


Informácie na mail adrese:

Žiadne komentáre: