Translate

11. 12. 2013

Už sa nedivím


Úryvky z knihy  
STRÁŽILI SME REPUBLIKU

Dnes sa ani nedivím komunistom, že nechceli púšťať svojich občanov do zahraničia, a že na hraniciach boli ostnaté ploty, aby sa húfne neutekalo, lebo ak by som sa pred vojnou raz dostal do susedného Rakúska, určite by ma naspäť, do socialistickej vlasti, neboli dostali ani buldozérom. Doma sme síce so zrnitým obrazom chytali rakúsku televíziu, veď Bratislava bola bývalé „predmestie“ Viedne, ale vtedy neboli farebné televízory a tak som si ten rozdiel medzi čierno-bielo-šedou Bratislavou a farebnou Viedňou neuvedomoval.
Rozdiel sme však už ako malí šráci videli v autách, ktoré občas z Rakúska k nám do Bratislavy zavítali a to ich nebolo ani zďaleka tak vela, ako ich bolo možné vidieť v Prahe. Farebné káry s kasňami všemožných tvarov a s úžasným lakom. Ich farby oproti u nás jazdiacim autám, ktorých farby pripomínali skôr vojenské autá, akoby predpripravené na vojnu,  boli jasne žiarivé a k tomu tie úžasné tvary.
Ford Eskort bol sen každého malého pretekára a keď som prvýkrát uvidel Ford Capri, padli mi sánky až pod kolená. Protipól k tomu tvorili tragikomické enderácke papundeklové Trabanty, smiešne polské „Maluchy“ - Fiat šesťstopäťdesiat, naše obstojné Škody „Kilečko“ a super luxusné ruské Lada-Žiguli, ktoré sa dali buď kúpiť za valuty v Tuzexe, alebo si ich občania socializmu mohli kúpiť, po zhruba ročnom čakaní na ministerský poukaz.
Škodovky sme vtedy volali Embéčky, lebo za označením typu mali ešte písmená MB – Mladá Boleslav. Pamätám si, ešte ako dnes, keď našu hrdonárodnosť zachraňovala Embéčka - Škoda Stodesať „R,“ ktorá vyhrávala svetové súťaže v rally.
Trabanty z bakelitu boli na smiech aj nám deťom socializmu, ale keď sme vídavali celé jednofarebné karavany „Maluchov,“ plaziacich sa s otvoreným deklom na motore, aby sa ten v horúčave neupiekol, v ktorých sedeli nasáčkované celé polské rodiny smerujúce do Bulharska k moru, nebolo nám ani do smiechu.
            Komunisti dobre vedeli, prečo nás mladých nechcú púšťať na západ, lebo by tu u nás, v socialistickej vlasti, o chvílu nezostal ani jeden mladý človek. Nenávisť komunistov voči západu mala aj tragikomickejšie odtiene. Z Bratislavy do Viedne kedysi jazdila „Električka“, malá elektrická vlaková súprava, ktorá prechádzajúc jediným mostom Bratislavy, odchádzala od Národného divadla až do centra Viedne.
Aby už nikdy - nikoho nenapadlo túto trasu obnoviť, po ktorej ešte za dlhé roky socializmu zostali na pamiatku do asfaltu pri Starom moste zaliate širokorozchodné kolajnice, tak preto v Bratislave urobili komunisti električkové trate úzkorozchodné.
V každom meste je rozchod kolajníc električiek širokorozchodne bezpečný, len u nás ho zmenili na úzkorozchodný a dodnes sa stáva, že električka občas z trate vyskočí.  Úzky rozchod tratí zvolili preto, aby sa nedal napojiť na ten Viedenský a aby péesáci nemali prácu so zadržiavaním unesených električiek pri pokusoch o útek zo socialistického blahobytu. Preto sa aj dlhé roky u nás rozprával vtip.
Zadychčaný terorista vbehne do električky, priloží k vodičovej hlave zbraň a zakričí: „Na Viedeň!“


Informácie na mail adrese:

Žiadne komentáre: