Translate

10. 12. 2013

Major Mazák


Úryvky z knihy  
STRÁŽILI SME REPUBLIKU

Kádrovka si žila svojím vlastným, značne svojsky nevojenským životom. Velitelia boli radi, keď s nami nemali žiadne starosti ani problémy a preto tolerovali určitý stupeň mazáckej vojny, lebo staré kusy vycvičili mladé kusy a dôstojníci s tým nemali prácu. Takisto sa moc nestarali do toho, či systém funguje na základe vojenských predpisov, pokial sme sa držali v určitých, ticho dohodnutých mantineloch nepísaných pravidiel.
Rozcvičky sa týkali len mladých a ani nikto netrápilo, ak sa niekde zašívali. Na jedlo sa chodilo po skupinkách, alebo jednotlivo, kto ako potreboval v rámci plnenia svojich povinností. Žiadne pochody na raňajky, obed, alebo večeru. 
Ranný nástup sa podobal nástupu partizánsko-povstaleckej armády, na ktorom sa každý nezúčastňoval v predpísanej rovnošate, ale prišiel už oblečený do odevu, ktorý používal k výkonu svojich povinností. Niekto v uniforme so sakom, niekto v bundokošeli, niekto v montérkach, niekto v letných kanadách, niekto v zimných kanadách a niekto len v poltopánkach. Jednoducho tak, ako kto potreboval.
Občas nás však major Kádrovky zrovnal a ukázal nám naše mantinely. To spojenie, major Kádrovky, som uviedol zámerne, lebo to nevyjadruje iba jeho hodnosť, ale aj status, ktorý u nás mal. Pripomenul nám semotamo, že sme na vojne a nie v bodreli, ako rád hovorieval. Bol to major „Mazák,“ náš velitel roty, velitel Kádrovky, čo nebola vďačná funkcia. Miestami sa z nás ako jeden z mála dôstojníkov snažil urobiť vojenskú jednotku, ale nie som si istý či sa mu to darilo.  Meno mal viac než príznačné, lebo v ruštine znamená útok, alebo poplach. Keď mal službu na bráne, ako dozorný dôstojník práporu, boli radšej všetci v strehu a každý si dával majzla na prúsery.
Bežne, keď sa dozorný dôstojník pohol z Dekávy - zo strážnice, obvolal jeho zástupca, malý kôň, všetky miesta, kde by sa mohol objaviť na nečakanej kontrole. Najskôr sa volalo na Kádrovku, lebo tam bolo stredisko veselého života a ohnisko najväčších prúserov a potom na Káteesku do autoparku a kuchyne.
Lenže za služieb majora „Mazáka“ nebolo nič bežné. Bežne totiž zástupcovi oznámil, že ide na záchod a cez záchodové okienko zmizol, bez povšimnutia a varovných telefonátov, do kasární robiť vojnu. Nachytal množstvo výtečníkov, ktorí si mysleli že ho preštia a kludne mnohých z nás mohol dostať aj na niekolko rokov do väzenia, ale nepamätám si ani na jeden taký prípad. Prehrešky nachytaných riešil po svojom a keď aj niekomu musel napariť zopár ostrých, do konca vojny mu to zmazal, aby previnilec nemusel nadsluhovať.
            Niekolkokrát mi síce zhabal opašťok môj vybíjaný, na ktorom som si leštil do vysokého lesku jeho tri nity držiace pracku, ktoré svietili na uniforme ako leddiodové kontrolky donekonečna dráždiace oči dôstojníkov. Ale vždy som si ho znovu našiel v kope opaskov určených na likvidáciu v sklade výkonného práporčíka.
            Aj ocelovú výstuž čiapky som si musel upraviť do prijatelného tvaru, aby som príliš nepripomínal dôstojníka od koncentračných drátov. Aj štrikovaný sveter od mojej mamy ma nútil nosiť pod košelou, aby nenarúšal krásu rovnošaty. Napriek tomu, že mi ho mama uštrikovala zo zelenej vlny s výstrihom do „V“. Presne podla mojich pokynov, aby nevytŕčal zo saka a nebola mi na krutej Šumave zima. Aj, aj, aj ...
            No! Keď som bol mladý a neskúsený bažant, s otcovským tónom mi vravieval, keď som ho ako pohotovostný vodič viezol niekam do šumavskej hačavy.
„Kurva, Farkaši, oblékněte se pořádně,
budem venku celej den na mrazu, kurva.“
            Nemali sme ho síce radi, tak isto ako aj všetkých furťákov, ale rešpektovali sme ho a vážili si ho. Bol to vojak ako remeň a vyžadoval disciplínu, ale aj slušnosť. Kádrovke vládol skutočne majorovsky, ale keď bolo treba, dokázal sa postaviť za každého slušného vojaka, keď sa dostal do prúseru a aj u velitelského zboru mal nevídane velký rešpekt.
            Nikdy som ho nevidel v situácii, ktorá by znevážila jeho postavenie, ani ktorá by ho znevážila ako človeka. To sa nedalo povedať o všetkých dôstojníkoch, ktorých som za dva roky na vojenčine stretol, skôr to bolo výnimočné. Major „Mazák“ bol na rozdiel od nich chlap a nie sráč, ako väčšina z nich. Asi aj preto dostal prezývku „Mazák“.


Informácie na mail adrese:

Žiadne komentáre: