Translate

10. 12. 2013

CCCP


Úryvky z knihy Strážili sme republiku

Ako by mi nestačila nočná Jazda smrti jedna, pri ktorej som mal vytreštený pohlad, ktorým som sa zo všetkých síl snažil prehliadnuť cez zamrznuté predné sklo, čakalo ma ďalšie dobrodružstvo.
            Onedlho na to, som sa zúčastnil na Jazde smrti dva, krížom cez celé Čechy. Neviem či tie nové, novučičké UAZy boli pridelené len našej brigáde, alebo celej Pohraničnej stráži, ale bolo ich hodne. Kolóna, ktorá začínala nedohladne vpredu, končila nedohladne vzadu, bola dlhá ako anakonda a vlnila sa vždy niekolkými zákrutami za sebou, tak, že nikdy ju nebolo vidieť celú.
Vyrážali sme z mesta v juhozápadných Čechách, do mesta Český Dub, ktoré sa nachádza na severe Čiech, kde boli vojenské opravovne. Vôbec som nechápal, prečo idú úplne nové autá, práve dovezené zo Sovietskeho zväzu, hneď do opravovne. Dnes to už chápem, ale vtedy bol Sovietsky zväz náš vzor. Krajina, kde zajtra znamená už včera. Krajina, s ktorou sme to mali ťahať na večné časy. Krajina, ktorá vyhrala Druhú svetovú vojnu nad tými zlými Nemcami, s ktorými my teraz strážime hranicu, aby nás nenapadli, ako to chceli urobiť v Tridsiatomôsmom. Prečo teda hneď z vlaku do opravovní?
Nedošlo mi to ani vtedy, keď nás na cestu zaúkolovali s tým, že ak začne auto horieť, máme to nechať tak a nesnažiť sa ho uhasiť, veď ani nebolo čím. Že ak sa auto pokazí, máme vyčkať na pomoc, ktorá určite príde a nemáme panikáriť, ani keby dlho nikto nechodil.
Aby sme nenarúšali civilný život, celý transport sa mal uskutočniť v noci. Všetko, čo som si pamätal bolo, že sa mám držať červených svetiel predo mnou, že sa ich mám držať zubami-nechtami a za žiadnu cenu ich nesmiem stratiť z dohladu. Ďakujem pekne! Neprosím si. Vyvalený ako dvere od stodoly, so srdcom v hrdle, som sa pohol za červenými svetlami idúcimi predo mnou. V aute len sám so sebou, žiadne rádio a do spevu mi akosi nebolo. Neviem ako, akou náhodou, akým pričinením, zhora či zdola, ale dorazili sme.
Cestou sa pokazilo iba jedno jediné auto, niekde vzadu. Niekto mal tolko fichmesu, že takých vyplašených bažantov ako ja, dal do prednej časti kolóny a starých mazákov nechal ísť vzadu. Staré kusy UAZ opravili a dorazili za kolónou do ciela. Pokazil sa im diferenciál a tak skúsení ostrielanci vybrali polosi zadnej nápravy a jazdu dokončili len na prednom náhone.

Dnes už viem, že so Sovietskym zväzom to nebolo na večné časy, že oni už včera zjedli to, čo mali zjesť až zajtra a kvalitu ich práce najlepšie zhodnotil velitel kolóny, keď nás úkoloval, čo s horiacim autom robiť, ale vtedy mi to ešte nedochádzalo. Sovietsky zväz som na vlastné oči uvidel až niekedy v osemdesiatom piatom, na prvom turné s kapelou a bola to riadna šleha, ako keby som na retiazkovom kolotoči nabúral do steny. Šok z prvého stretnutia s krajinou sovietskych komunistov bol zdrvujúci, aj keď ma mnohí muzikanti, ktorí krajinu zázrakov navštívili skôr ako ja, varovali.

Vystúpili sme na vlakovej stanici mesta meno, ktorého si už nepamätám. Keď som vyšiel pred staničnú budovu, pustil som všetko, čo som v rukách mal na zem a zakryl som si oči. A aj keď neveriaci pes, zhíkol som.
„Bože môj!“
-a opatrne, aby som znovu nedostal šok, začal som ruky na očiach roztvárať a predo mnou sa začal odkrývať obraz apokalypsy. Všetko okolo mňa vyzeralo, ako keby tu práve skončila vojna, ale dúfal som, že to iba nakrúcajú jeden z ruských vojnových filmov. 
Nenakrúcali. Bola to hrozivá skutočnosť, o to hrozivejšia, že sme sa pred necelým rokom vrátili z turné po Laose a Vietname, ktorý bol po vojne s Američanmi už ako-tak zotavený. Preto sme vedeli, ako krajina po vojne vyzerá.
Ruské bábušky sa s nošami na chrbátoch, vo filcových čižmách, v snehovej plačkanici zimnej sloty, ponáhlali jedna cez druhú k autobusom. Autobusy, tak ako vo Vietname, mali mnohé okná zakryté privarenými plechmi a na niektorých boli iba mreže z roxoru. Rozdiel bol iba v tom, že na strechách namiesto ludí, ako boli vo Vietname, mali obrovské kopy batožiny.
Cesta okolo stanice bola samá diera, do ktorých bábušky zapadávali, keď sa snažili prekročiť haldy rozjazdeného snehu. To bol obraz komunistickej velmoci, ktorý mi dodnes zostal vrytý v pamäti. Obraz nadvlády proletariátu. Obraz vedúcej sily robotníckej triedy.  Obraz reálneho socializmu, hodný zvečnenia na plátne umeleckého smeru s rovnakým názvom.
Žiadnu fabriku neriadia upratovačky a vrátnici, ani žiadnu univerzitu nevedú údržbári a zriadenci, tak ako na toto prišli komunisti, že krajinu bude najlepšie riadiť proletariát.? Toto mi nikdy akosi nešlo do palice.


Informácie na mail adrese:

Žiadne komentáre: