Translate

11. 12. 2013

Odchod


Úryvky z knihy  
STRÁŽILI SME REPUBLIKU

Posledné Žhavé kolečko s milovanou Tatrou po ovále autoparku, posledné premietanie Mazáckeho filmu, posledná večera, posledný Civilný poplach, posledná Mazácka uspávanka a posledná spoločná cigaretka, ktorá tak, ako mnohokrát už predtým, kolovala z ruky do ruky a z úst do úst.

Až teraz som si vlastne uvedomil, že toto bol asi náš najsilnejší rituál našej súpatričnosti, keď sme si jeden druhému podávali zapálenú cigaretu a mlčky sme si rozumeli úplne vo všetkom. Kúrvanoha! Tak nakoniec nie ten plot, ale cigaretka tá nás najviac spájala.

Zbytok nedotrhaného Metra som odhodil do koša, aby mi už nikdy nepripomenul tieto dva strašné roky, zbytočne ukrojené z môjho života. Potom už len posledný budíček, oblečenie do civilných šiat a smer hlavná brána, odkial sme odkráčali na vlakovú stanicu Volary. Pešo!!! My??? Vodiči Pohraničnej stráže!!! Verne slúžiaci svojej vlasti! Verne strážiaci republiku!
Už nikomu z dôstojníkov sme nestáli ani už len za to, aby nás odviezli. Aspoň vetrieskou - keď už nie Tatrou. Už sme boli pre Pohraničnú stráž nepotrební. Už sme boli nikto! Iba úbohí civily! Zbytoční!

Tak dlho som sa s Kádrovákmi lúčil, až ostatní civilisti už prestali netrpezlivo čakať a začali sa poberať na stanicu. Dobiehajúc ich mi neustále niečo vypadávalo z rúk. Akosi som pozabudol poslať domov balík s vecami, ktoré sa za čas strávený na Kádrovke nahromadili, aby nám spríjemňovali pobyt za plotom.
Osobné veci napratané v žebradle, s ktorým som narukoval, mi robili najmenšie problémy. Zato velká zbierka gramoplatní, ťažká jak hovado, gitara zabalená do papiera, ktorá sa nijako bezpečne nedala niesť a k tomu meter vysoký plyšový medveď, ktorého tu pri poslednej návšteve zanechala frajerka, mi robili velké problémy. Stále som niečo strácal a musel som to neustále zbierať zo zeme.
Ale futášoval som za nimi o sto tristo, ako namydlený blesk. Nebolo mi vôbec lúto, že tam zanechávam svojich druhov v zbrani a bolo mi úplne jedno či projdou, alebo Neprojdou!
Nakoniec sa mi predsa len podarilo skupinku dobehnúť a z celej duše na plné pecky som si s nimi od radosti zakričal posledný výkrik lúčenia.

„Střežte to tady bděle! My jdem do prdele“!

Zatvorenie hlavnej brány a KONEC. Už je to za nami! Koniec, na ktorý sme dva roky túžobne čakali. Je to naozaj koniec? Už nič nebude? Už sa nikdy neuvidíme? Už si nikdy nedáme spološnú cigaretku?  Kam sa podeje naše nerozlučné kamarátstvo?
Nebol to koniec.

Informácie na mail adrese:

Žiadne komentáre: