Translate

11. 12. 2013

Ženisti


Úryvky z knihy  
STRÁŽILI SME REPUBLIKU

Potom som niekde kdesi kútikom oka zahliadol známu tvár. Z pohraničnej roty prišiel jeden vodič, ktorého som spoznal, keď sme vo výcviku vodičov robili inštruktorov. Na rotu ženistov priviezol svojho velitela a tak som mal aspoň na chvílu spoločnosť. Zakecali sme sa a tak lietali srandičky za srandičkami a už sme sa aj so ženistami zabávali spolu. Konečne sa lady prelomili a už aj v Sušiciach som si našiel ostrovček bezpečia, skupinku vojakov, malý mikrosvet, v ktorom som mohol preplávať, ako so záchranným kolesom v tom mori dôstojníkov.
Ženistom velil starý vyslúžilec, ktorý ešte s generálom Svobodom u Dukly spolu fajčili ruské dutinky. Starý brach mal svojský tik, ktorý ho premohol zakaždým, keď ho zachvátil emočný výbuch. Vtedy bleskurýchlo vytiahol služobný kvér a začal bez varovania strielať smerom, odkial prichádzal podnet k jeho záchvatu.
Ženisti u Pohraničnej stráže stavali tie ploty, ktoré našich občanov chránili pred nimi samými. Boli to tie ploty z ostnatého drátu, podobné tým z koncentrákov a gulagov, ktoré sme my bdelo strážili, zrejme aby ich západní imperialisti neukradli. Ani sa nedivím, veď tolko ocele, čo sa na to minulo, muselo stáť skutočný mailand.
Že prečo potom Škodovky mali také tenké plechy. Ale nech, veď náš národ si zaslúžil poriadnu ochranu, aj keby nemal čo do huby, akože aj nemal. Signálky, tak sa volali tie ostnaté ploty, tak sa slangovo hovorilo sigálnym stenám. Aj názov stena namiesto plot bol psychologického charakteru, aby každému, kto bude pokúšať svoj osud s útekom, bolo ihneď jasné, že Neprojdou!
Pri ich stavbe sa najskôr musela vyrúbať v lese trasa kadial signálka povedie. Po vyrúbaných stromoch zostávajú v zemi pne s koreňmi, ktoré ženisti odstraňovali a odvážali preč. Odstraňovali ich výbušninou, ktorú uložili pod korene pňa a po jej odpálení sa korene aj s pahýlom porúčali. Ak sa použil správny počet výbušniny a uložil sa na správne miesto, zásielka sa vzdušnou čiarou premiestnila na vopred požadované miesto.
Ak sa ale mazáci chceli pobaviť a zároveň bažantov vytrestať, nedali mladým správne informácie a korene pňov lietali po širokom okolí. Toto vidiac, major „Ženista“, neváhal a okamžite vytiahol svoju zbraň z puzdra a v momente po každom, ktorého videl, strielal hlava-nehlava, aby tým vyjadril svoj nesúhlas s tým, čo sa deje. Každý, kto túto scénku videl prvýkrát musel zákonite pustiť do gatí a som len rád, že som to nezažil osobne. Asi by som sa posral a zavŕtal do zeme, blato-neblato, sneh-nesneh. Nikto z prvodivákov nemohol tušiť, že major „Ženista“, vediac o svojej úchylke, nabíjal už len slepými nábojmi. No! Podla mňa ani starodiváci si nikdy nemohli byť istí, či nezačnú lietať olovené včeličky.

Informácie na mail adrese:

Žiadne komentáre: