Translate

11. 12. 2013

Kožúšťok


Úryvky z knihy  
STRÁŽILI SME REPUBLIKU

Druhý Silvester som prežil doma. Lepšie povedané preživoril. Strastiplná cesta zo Šumavy domov s celou zbierkou prestupovaní z vlaku na autobus a z autobusu na autobus i nekonečného vyčkávania po čakárňach. Po tom ešte predlhočizná cesta vlakom späť, bolo také demotivačné, že posledný opušťák, ktorý mi dali, som namiesto toho, aby som celý naradostený migal domov a užil si žúrku s kamošmi a radovánky s frajerkou, som radšej strávil vo Volaroch v  hoteli Bobík. Zaplatil som si izbu, nakúpil zásoby na tri dni a užil som si neskutočné leháro. Bolo to určite lepšie, ako ten Silvester doma.
Cestou z Volar do Bratislavy som si v bufete, na autobusovej stanici v Jihlave, kúpil chutnú osmaženú klobásu, hrubú ako chvost krokodíla, s chlebíkom hebkým ako zo smotany. Papu jedna báseň. Dobre mi to padlo v mrazivej zimnej slote a plačkanici niečo teplé do žalúdka. Neviem ký čert, alebo asi diabol bol v tej klobáse. Možno som ju len z velkej chuti zjedol. Možno mi výživná tučná pochúťka nesadla ku kasárenskej strave. Neviem, aká bola príčina, no výsledok bol rovnako jediný. Brucho mi zvieralo v neustálych návaloch kŕčov a čo i len najmenšie pomyslenie na akékolvek jedlo, ma privádzalo do mdlôb.
S hlbokým zúfalstvom, pretkávaným smutnou zúrivosťou, oddane trpiac, som sa pozeral, ako moja mama chystá všetky tie dobroty, čo odjakživa patrili na náš stôl k oslavám Silvestra. Vrátane môjho milovaného vaječného koňaku, ktorý pripravovala z čistého špiritusu pašovaného z Juhoslávie na maďarskej výletnej lodi, domácich vajíčok a Tatra mlieka. Ani slinky sa mi nezbiehali, lebo aj tie mi vyvolávali také kŕče, že žalúdok som mal skrútený, ako žmýchaná kuchynská handra.
Do toho hromadenie sa potravín a pitiva na velký silvestrovský žúr, ktoré znášali kamoši z kapely zo zásob svojich rodičov, aby sme poriadne oslávili môj už skorý návrat do civilu a aby sme my a naši priatelia netrpeli na žúre nedostatkom. To ma privádzalo do stavu klinickej vývrtky skrúteného zvráteno-vyvráteno-obráteného žalúdka obmotaného okolo vlastnej osi a zatočeného do gordického uzla, len som to nemal čím tie bolesti uťať.
Žúrka sa rozbehla a zábavička sa roztáčala ako na ringišpíri. Hodnú chvílu som to s nimi ťahal a snažil sa nevnímať vlny bolestí. Nepil som nič a nič som nejedol, ale aspoň radosti som si chcel užiť. Počkal som si na odrátanie príchodu posledného vojnového roku a išiel som do perín. Desať, deväť, osem, sedem, šesť, päť, štyri, tri, dva, jeden. Hurá! Je tu nový rok. Rok, v ktorom konečne pôjdem do civilu, nechám si znovu narásť dlhé vlasy, budem si počúvať muziku, akú sa mi len zachce a už - Nikdy! Nikomu! Nedovolím! - aby na mňa kričal.
            Každú chvílu sa ma niekto prišiel spýtať, ako mi je a či niečo nepotrebujem. Starostlivosť a záujem  mojich kamarátov ma tešila, ale chcelo sa mi strašne spať. Bol som vyčerpaný neustálymi preháňačkami a v bruchu som mal stále rošambo.
Už som zaspával, keď sa znovu otvorili dvere a svetlo z vedlašej izby preniklo do tmavej spálne. Nevidel som, kto sa obšmieta po izbe, zdalo sa mi len, že niekto niečo hladá. Dvere sa opäť zatvorili a znovu nastala hlboká tma. V tom mi niečo vhuplo do postele. To niečo malo mäkký kožuštek pod bruškom, hbité ručičky a mrštný jazýček. Ani tento darček mojich kamarátov nezabral. Kŕče prekonali chtíče. Boli silnejšie. Silnejšie ako čokolvek na svete, ako čokolvek z nekonečne pestrej palety silvestrovskej ponuky, ktorá sa v ten večer sama núkala.
Po bujarej noci, len pre mojich kamarátov bujarej, nastal čas pobrať sa späť do kasární na Šumavu. Rozlúčiť sa na Hlavnú stanicu prišli viacerí a napriek tomu, že už som bol vo vlaku takmer jediný vojak a perón sa neprehýbal pod ťarchou davu, ako pri rukovaní, tak aj napriek tomu bolo na peróne akosi pritesno, prihusto, pridusno. Okrem našej partie okolo kapely, s ktorou prišla aj cica z predošlej noci, prišli sa rozlúčiť aj kamaráti z partie, s ktorou som chodieval na čundre, ku ktorým patrila aj Žaba.
Aj keď naše vzťahy po telefonáte z Bratislavskej posádky do zámočku v Chodovej Planej ochladli a po dlhom odlúčení sa zmenili na priatelstvo, viditelne jej nebolo lahostajné, že sa okolo mňa v jej prítomnosti obšmieta iná. Nechýbalo mnoho a viditelná nelahostajnosť by sa bola mohla zmeniť na prudko citelnú.
Na peróne iskry len tak lietali mrazivým vzduchom a napriek tomu chlapci ponechali osamotené dievčiny, len tak svojmu osudu napospas, a v staničnom bufete družne spolu zapíjali nový rok, pokial si dve dievčiny pomyselne šklbali jedna - druhej vlasy a mlátili sa kabelkami hlava - hlava.
Vlak odchádzal a ja som spoza zavretého okna mával. Ale ktorej?


Informácie na mail adrese:

Žiadne komentáre: